I Kattis kök

I Kattis kök

söndag 7 oktober 2012

Sen sist....

Nu var det så länge sen att jag inte ens kommer ihåg allt som lagats och bakats sen sist. Det som hänt är dock att vi har varit fullt upptagna med förberedelser och förra helgen 29/9 så var det bröllop! Allt var precis så underbart man bara kan tänka sig. Så med tanke på alla förberedelser så har jag inte hunnit med bloggandet så mycket.
Ska i alla fall lägga in några recept i kväll. På min möhippa hade mina underbara vänner fixat en "hemlig låda" åt mig, full med mat och recept från husguden Per Morberg. Så jag fick dra på mig kokmössan och laga till en trerätters åt oss alla (med massvis av assistans av väninnorna).


Så här löd menyn:
Råraka med cremé fraiche, stenbitsrom och rödlök
Oxfilé med potatisgratäng och bearnaisesås
Explosion curd
 Allt var superdupergott kan jag lova!!!

Till Rårakorna behöver du:
8-10 st grovrivna potatis
smör till stekning
1 röd lök, finhackad
1 burk cremé fraiche
1 burk stenbitsrom

Gör så här:
Ta upp en handfull riven potatis och kleta ut i en varm stekpanna, ungefär samma storlek som en crepe.
Stek den gyllenbrun på bägge sidorna. Servera med tillbehören.


 
 
 
Till huvudrätten snabbstekte jag oxfilén och sen skjutsade vi in den i ugnen tills köttet var 64 grader. Potatisgratäng till. Finalen på denna rätt var så klart den hemmagjorda bearnaisesåsen som jag lyckades med denna sväng!!
 
 
Det här behöver du till många goda portiner bearnaisesås:
 
500g smör
4 st finhackade schalottenlökar
1 kvist dragon
8 vitpepparkorn
1 msk persilja, hackad
0,5 dl vitvinsvinäger
1 dl vatten
6 äggulor
salt och peppar efter smak
 
Gör så här:
Finhacka lökarna, smält smöret. Blanda lök, dragon, vitpepparkorn, vinäger och vatten. Koka tills hälften återstår. Sila ned i en ny kastrull som står i ett vattenbad med varmt vatten. Vispa ned äggulorna, en åt gången tills såsen tjocknar. Ta bort kastrullen från plattan och häll sakta ned smöret i en fin stålen under ständig omrörning. Strö ner persilja och mer dragon. Smaka av med salt och peppar!
 
 
 
 
 
Till efterrrätt blev det Pers explosion curd . Lemoncurden gjorde jag redan i början, innan förrätten så att den han kallna.
 
 
Det här behöver du (4 port):
3 citroner
3-4 dl strösocker
ca 150 g smör
6 ägg
8 digestivekex
vispad grädde
färska hallon
 
Gör så här:
Tvätta och finriv skalet på citronerna, akta bara så att det vita inte kommer med, då smakar det beskt.
Pressa saften ur citronerna i en kastrull, häll ned det rivna skalet. Häll i strösocker, smör och äggen. Koka i 6 min och rör om hela tiden. Låt svalna.
Krossa digestivekexen i 4 fina glas. Lägg lemoncurd ovanpå, sedan en klick vispad grädde och toppa med färska hallon.
 
 


Som sagt, allt var supersmarrigt och mina väninnor hade planerat en helt underbar möhippa, skräddarsydd precis efter mig och hur jag är!! Tack ni vet vilka ni är ;)



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar