I Kattis kök

I Kattis kök

tisdag 3 januari 2012

Gott nytt år och paltkok

Gott nytt år på er alla!
Julen och nyårsafton var sådär jättebra som det bara kan vara när det känns perfekt! Maten på julbordet var supergod och bäst var förstås min kära långkål!






Till 2 portiner långkål behöver du:
1 bukett med grönkål
skinkspad till att koka den hackade kålen i
25 g smör
sirap, ca ½ - 1 dl
grädde 3-5 dl
salt och peppar

Gör så här:
Hacka gränkålen, allt utom den tjockare stocken. Koka i ca 20 minuter i skinkspad.
Låt den sen stekas i smör och grädde. Smaka av med salt, peppar och mörk sirap.


Min styvmor gör alltid det här på julen och det är så himmla gott!!



Hacka grönkålen





Koka eller förväll i skinkspad





Puttra i grädde och smaka av med salt, sirap och vitpeppar





Nu är vårt härliga långkål med norrländsk touch färdigt att njuta av med dopp och skinka!




På Nyårsafton var vi hemma hos min väninna S och hennes O. Där fick vi massvis med god mat. Bl a hade S gjort ett par krustader som hon fyllde med säkert världens godast skinkröra! De smakade ungefär som Max chili cheese.


Till huvudrätt blev det ugnsgrillad oxfilé, potatisgratäng och pepparsås, samt sallad som O hade gjort i ordning. Glömde ta bilder innan vi åt, ni får leva med efterbilderna.

Och slutligen till efterrätt hade jag tagit med mig en After eight kladdkaka som vi avnjöt med grädde och hallon.




På nyårsdagen exprementerade jag med S:s skinkröra ovanpå laxbitar, blev inte alls så tokigt, fast det var mycket godare i krustaderna!

Det här behöver du till 4 port lax:
4 laxbitar
2 paket bacon
2 paket cremé fraiche
½ msk sambal oelek
3 dl riven ost i valfri smak

salt och peppar

Gör så här:
Strimla och stek bacon så att det blir knaprigt, låt rinna av. Riv osten och blanda ihop med cremé fraiche, sambal, bacon, salt och peppar.
Bred röran ovanpå laxbitarna, in i ugnen på 150 grader i ca 20 min!

(S:s krustader innehöll skinka istället för bacon)


Knaperstekt bacon





Riven ost och sambal oelek





Alla ingredienser till fyllningen eller toppingen









Idag så var vi sugna på nåt helt annat. Så jag drog igång med ett storkok palt. Måste erkänna att jag anser att det är det som är norrländsk guld på riktigt! Ska lämna receptet jag utgick ifrån idag, men med palt är det som med allt annat. Finns lika många olika recept som smaker. Personligen gillar jag att fylla dem med köttfärs som jag blandat med salt och kryddpeppar (det är det som jag är uppvuxen med), men familjen gillar inte köttfärspaltar.


Till ca 31 mellanstora paltar behöver du:
10 l vatten
2,5-3 kg potatis
ca 1,5 kg mjöl (eller 1 kg vetemjöl och 0,5 kg kornmjöl)
ca 1 dl salt (höftar som vanligt)
700 g rimmat bogfläsk
Tålamod!

Så här gör du:
Koka upp vattnet i paltgrytan. Skär fläsket i små, små tärningar. Stek det. Skala potatisen och mal den i köksassistenten. Blanda mjöl, mald potatis och salt. Forma små bollar med fläsk i mitten. Lägg ner i det kokande vattnet. Låt koka i ca 60 minuter. Kolla så att alla paltar flyter upp. Servera med ex lingonsylt, smör, mer stekt fläsk och/eller sirap till som min käre karl föredrar. Och kall mjölk så klart!  













Var hur gott som helst med palt till middag. Speciellt min karl var överlycklig, det har snöat på rätt så bra här inatt (ca 20-25 dm) och han har skottat både vår uppfart och vår kompis eftersom hennes man var bortrest. Nu ska jag mysa ner mig i soffan, eftersom paltkoman börjar slå till. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar